Gezonde OliŽn

 

Wat zijn gezonde oliŽn?

 

Door Jasper Alblas op Okt 10, 2015

 

Wat zijn gezonde oliŽn?

OliŽn en vetten zijn belangrijke bouwstoffen voor je lichaam. In dit artikel leer je precies welke oliŽn er gezond zijn en welke je absoluut moet vermijden.

Sommige oliŽn kun je namelijk beter vermijden omdat ze de biochemie in je lichaam verstoren en dus erg ongezond zijn.

 

De verkeerde oliŽn verstoren het aanmaken van nieuwe cellen en verzwakken je immuun-systeem.

 

Gebruik jij de goede oliŽn? Laten we eens kijkenÖ

Gezond of niet gezond?

Hieronder vind je een lijst van oliŽn.

Bij elke olie geef ik mijn beoordeling ďgezondĒ of ďniet gezondĒ.

Lees wel altijd de beschrijving, want sommige oliŽn zijn alleen in bepaalde situaties gezond en in andere juist niet.

 

Kokosolie

Kokosolie kan je helpen een gezond, slank en fit lichaam te krijgen maar je moet wel de juiste soort kokosolie hebben.

Kokosolie of kokosnootolie wordt gewonnen uit het vruchtvlees van rijpe kokosnoten. De kwaliteit van de kokosolie hangt af van hoe zuiver de kokosolie is.

Sommige kokosolie wordt tijdens het persen vermengd met verschillende chemicaliŽn om de gewenste geur, kleur en smaak te krijgen. Dit maakt het verkrijgen van de kokosolie goedkoper, maar wel ongezonder.

Koop biologisch en ecologisch verantwoorde kokosolie. Deze kokosolie is puur en zuiver en heeft vele gezondheidsvoordelen.

Als je zuivere / biologische kokosolie hebt kun je hier uitstekend in bakken en braden (bij voorkeur geurloze tweede persing) en je kunt zelfs een klontje kokosolie door een salade of gerecht mengen (bij voorkeur eerste persing).

Kokosolie kun je in de meeste supermarkten verkrijgen. Let wel goed op de kwaliteit.

Beoordeling: gezond!

 

Als je meer wilt weten kun je hier een uitgebreid artikel over kokosolie lezen.

 

Lijnzaadolie

Lijnzaadolie wordt gewonnen uit lijnzaad en bevat een hoog percentage omega-3 vetten.

Echter zijn deze omega-3 vetten geen vervanging voor dierlijke omega-3 vetten (zoals in vette vis en grasgevoerd vlees).

De vetten die je vindt in lijnzaadolie zijn ALA en worden in je lichaam omgezet in de gezonde EPA en DHA. Dit proces is echter erg inefficiŽnt. Dus lijnzaadolie bevat omega-3, maar dit is niet zo goed altijd het lijkt.

Je kunt lijnzaadolie veilig met mate gebruiken, er zijn minimale gezondheidsvoordelen.

Beoordeling: neutraal

 

Visolie (gezond)

Visolie heeft een zeer gezonde reputatie en is ook heel gezond, maar er zit een addertje onder het gras.

Visolie uit vette vis is ťťn van de gezondste oliŽn die je binnen kunt krijgen, maarÖ

Kijk uit met (vaak goedkope) visolie in pil-vorm. Alhoewel er goede kwaliteit visoliepillen op de markt zijn is er ook een aantal dat meer kwaad dan goed doet.

Het is erg moeilijk om de visolie Ďversí te houden als deze eenmaal in een pil verwerkt is. De moleculaire structuur van de olie verandert dan en dit kan negatieve gevolgen voor je gezondheid hebben.

Koop geen goedkope visolie, doe onderzoek naar het merk voordat je het aanschaft, koop geen visoliepillen in grote of doorzichtige potten en bewaar de pillen altijd in de koelkast.

Beoordeling: visolie uit vis is erg gezond. Kijk uit met (goedkope) visoliepillen.

 

Levertraan (gezond)

Levertraan wordt gewonnen uit de lever van de kabeljauw (en familie van de kabeljauw Ė zoals de schelvis).

Levertraan bevat veel vitamine A en D en omega-3, dat zijn de grootste gezondheidsvoordelen van de olie.

In ons westerse voedselpatroon hebben we vrijwel geen tekort aan vitamine A, die is voldoende aanwezig. Vitamine D tekorten komen veel vaker voor.

Als je een donkere huid hebt of te weinig zonlicht op je huid krijgt is het in ieder geval interessant om levertraan te nemen.

Levertraan is ook een goede bron voor omega-3 vetten.

Als je levertraan neemt, kies dan voor een levertraan hoog in vitamine D (meer dan 2.000 IU) en een laag vitamine A (minder dan 5.000 IU).

Beoordeling: gezond

 

Koolzaadolie (Canola olie)

Koolzaadolie wordt gewonnen uit de (vaak genetische gemodificeerde) zaden van koolzaad en is absoluut niet ďde beste olie om in te kokenĒ.

In het productieproces wordt de koolzaadolie gehydrogeneerd, dit zorgt ervoor dat er transvet in de olie ontstaat.

Transvetten zijn zeer schadelijk voor je gezondheid en zijn de oorzaak van veel ernstige ziektes.

Beoordeling: vermijden

 

Palmolie

Palmolie, althans de natuurlijke onbewerkte variant, is een gezonde olie en is erg geschikt om in te bakken en braden.

De olie wordt gewonnen uit vruchten van de palmboom. Het verbouwen van deze palmbomen gebeurt op grote plantages en heeft een zeer negatieve impact op de sociale en ecologische omgeving.

In IndonesiŽ en MaleisiŽ worden honderdduizenden kleine boeren onderdrukt en geforceerd de palmolie tegen lage prijzen te produceren.

Deze overproductie heeft een grote impact op de lokale ecologie en het transport van de olie zorgt voor veel verontreiniging.

Beoordeling: vermijden

 

Zonnebloemolie

Zonnebloemolie is in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet goed voor je gezondheid.

Olie die gewonnen wordt uit zonnebloempitten klinkt gezond, maar schijn bedriegt.

De olie, voordat deze in de supermarkt terecht komt, wordt vaak hevig bewerkt en geraffineerd.

En omdat de olie vaak in doorzichtige flessen zit krijgt het zonlicht de kans de omega-6 in de olie te Ďbeschadigení.

Beoordeling: vermijden

Als je meer wilt weten kun je hier een uitgebreid artikel over zonnebloemolie lezen.

 

Sojaolie

Sojaolie wordt gewonnen uit (vaak genetische gemodificeerde) sojabonen.

In het productieproces wordt de sojaolie gehydrogeneerd, dit zorgt ervoor dat er transvet in de olie ontstaat.

Transvetten zijn zeer schadelijk voor je gezondheid en zijn de oorzaak van veel ernstige ziektes.

Let op, sojaolie komt voor in veel bewerkt voedsel. Goed de etiketten lezen dus.

Beoordeling: vermijden

Sesamolie

Sesamolie, gewonnen uit sesamzaden, kan een gezonde olie zijn. Maar dan moet deze wel voldoen aan de volgende punten:

De olie moet niet bewerkt zijn en organisch of biologisch gewonnen en geproduceerd zijn, zodat deze niet bewerkt of geraffineerd is.

En de olie moet in een donkere fles zitten die geen of weinig zonlicht doorlaat. Bij voorkeur gekoeld bewaren.

Beoordeling: neutraal

 

Olijfolie (gezond)

Olijfolie, wat gewonnen wordt uit olijven, is een erg gezonde olie.

Mijn voorkeur gaat uit naar extra-vergine olijfolie. Deze olie is vrijwel helemaal onbewerkt en erg puur.

Gebruik (extra-vergine) olijfolie niet om te bakken of braden, de olie kan deze hitte niet verdragen.

Beoordeling: gezond!

Als je meer wilt weten kun je hier een uitgebreid artikel over olijfolie lezen.

 

Walnootolie

Walnootolie wordt gewonnen uit walnoten. De olie bevat een hoog percentage omega-3 vetten.

Echter zijn deze omega-3 vetten geen vervanging voor dierlijke omega-3 vetten (zoals in vette vis en grasgevoerd vlees).

De vetten die je vindt in walnootolie zijn ALA en worden in je lichaam omgezet in de gezonde EPA en DHA varianten. Dit proces is echter erg inefficiŽnt.

Je kunt walnootolie veilig met mate gebruiken, er zijn minimale gezondheidsvoordelen.

Beoordeling: neutraal

 

Maisolie

Maisolie wordt gewonnen uit (vaak genetische gemodificeerde) mais.

In het productieproces wordt de maisolie gehydrogeneerd, dit zorgt ervoor dat er transvet in de olie ontstaat.

Transvetten zijn zeer schadelijk voor je gezondheid en zijn de oorzaak van veel ernstige ziektes.

Let op, maisolie komt voor in veel bewerkt voedsel.

Beoordeling: vermijden

 

Arachideolie (gezond)

Arachideolie wordt gemaakt van pindaís en wordt daarom ook wel pinda-olie genoemd.

De olie bevat, in zijn natuurlijke vorm, veel omega-6 vetten en is geschikt om in te bakken en braden.

Kijk uit met hevig bewerkte varianten van arachideolie, want in het bewerkingsproces kunnen de vetten van structuur veranderen en dat is niet bevordelijk voor je gezondheid.

Mijn voorkeur gaat uit naar de meest natuurlijke vorm van arachideolie, zelfgemaakt:

Pureer de pindaís met een beetje warm water in de blender.

Laat het mengsel 24 uur in een afgedekt kommetje in de koelkast staan.

De volgende dag drijft de arachideolie bovenop in het kommetje.

Kies in de supermarkt voor de minst bewerkte, meest natuurlijke vorm van arachideolie.

Beoordeling: gezond, maar met mate

Als je meer wilt weten kun je hier een uitgebreid artikel over arachideolie lezen.

 

Krillolie (gezond)

Krillolie wordt gewonnen uit krill (kleine garnaalachtigen) en is ťťn van de gezondste oliŽn uit deze lijst.

Omdat krill helemaal onderaan de voedselketen staat in de zeewereld bevat het zeer weinig zware metalen en is de olie erg schoon.

Krillolie wordt niet Ďbeschadigdí als je het in pil-vorm verwerkt (door de astaxanthine Ė minimaal 0.2 mg / g). Krillolie blijft ook in pil-vorm zijn gezonde eigenschappen behouden.

Beoordeling: Gezond!

Gebruik deze oliŽn

Gezonde oliŽn toevoegen aan je eten kan een boost opleveren voor je gezondheid.

 

Hier mijn keuzes voor olie:

Bakken en braden: Kokosolie

(Salade)dressing: Extra vergine olijfolie

Frituren: Kokosolie

Als voedingssupplement: Krillolie

De meeste gezonde oliŽn krijg je gewoon via je voedsel binnen als je voldoende vette vis, gras gevoerd vlees, avocadoís, noten, zaden en pitten eet.

 

Bron:

https://www.jasperalblas.nl/wat-zijn-gezonde-olien/?utm_source=email_olien&utm_medium=nieuwsbrief&utm_term=direct&utm_content=artikel_btn&utm_campaign=jasperalblas_online

 

maandag 15 augustus 2016