Hoe werkt Hit and Miss motor?
Hit & miss motoren zijn eigenlijk altijd 4-takt motoren. Het typisch
kenmerk is dat middels een centrifugaal mechanisme op het vliegwiel de beweging
van de uitlaatklep wordt geblokkeerd bij een bepaald hoog toerental waardoor
die uitlaatklep dan even open blijft staan. Op dat moment valt dus de
compressie weg en wordt er ook geen onderdruk meer gemaakt voor het
aanzuigen van het verse gasmengsel uit de carburateur. Er wordt in deze
zogenaamde "miss"-fase dan dus geen arbeid meer opgewekt. (De
bougievonk blijft wčl!)
Uitlaat blokkeer mechanismes ▲
Het toerental valt daardoor terug waardoor op een gegeven moment de
blokkade van de uitlaatklep weer ongedaan wordt gemaakt door het centrifugaal
mechanisme. Op dat moment herstart het normale verbrandingsproces en verkeert
de motor weer in de normale zogenaamde "hit"-fase. Het toerental
loopt dan weer op tot het niveau waarbij de miss-fase opnieuw optreedt.
Dit hit&miss proces herhaalt zich met een frequentie in de orde van 1
keer per 5 seconden. Het is dus eigenlijk een uiterst merkwaardige manier om
het toerental van de motor te begrenzen of, liever gezegd, om de motor in toom
te houden.
Deze
Hit&Miss 4-takt motoren waren in zwang tussen 1900 en 1930, met name voor
stationaire pompmachines in agrarische omgevingen maar ook voor zaagmachines,
generatoren,enz. Men beschikte toen nog niet over onze moderne technieken om
dit soort stationaire motoren netjes te stabiliseren en gebruikte dit typisch
hit&miss proces daarvoor. Het waren tamelijk logge en langzaam draaiende
motoren op verrijdbare onderstellen met meestal twee zware vliegwielen om de
motor bij de zeer lage toerentallen aan de gang te houden.
Het is vooral de uiterst merkwaardige cadans met het cyclische en zeer
kenmerkende
"Pop-Pop-woesh-woesh-woesh-woesh-Pop-Pop" geluid dat deze motor zo
populair maakt bij wat oudere modelbouwers die zich dit monotoon geluid op de
boerenerven nog herinneren.
Op Internet zijn talloze video filmpjes te vinden van deze klassieke
hit&miss motoren waarop dit uiterst merkwaardig motorgedrag te zien maar
vooral ook te horen is.Klik maar eens op deze video voor een heel mooie
demonstratie van dit uiterst merkwaardig motorgedrag.
De praktische betekenis van de hit&miss motor is dus geheel
verdwenen, maar de nostalgie eromheen allerminst en dat houdt het bouwen van
hit&miss modellen meer dan levendig, vooral bij onze Amerikaanse modelbouw
collega’s.
Bron:
http://ridders.nu/Webpaginas/pagina_hit_miss_tweetakt/hit_miss_frameset.htm
maandag 14 maart 2016