Hoe werkt Hit and Miss motor?

 

Hit & miss motoren zijn eigenlijk altijd 4-takt motoren. Het typisch kenmerk is dat middels een centrifugaal mechanisme op het vliegwiel de beweging van de uitlaatklep wordt geblokkeerd bij een bepaald hoog toerental waardoor die uitlaatklep dan even open blijft staan. Op dat moment valt dus de compressie  weg en wordt er ook geen onderdruk meer gemaakt voor het aanzuigen van het verse gasmengsel uit de carburateur. Er wordt in deze zogenaamde "miss"-fase dan dus geen arbeid meer opgewekt. (De bougievonk blijft wčl!)

 

 

Uitlaat blokkeer mechanismes

 

Het toerental valt daardoor terug waardoor op een gegeven moment de blokkade van de uitlaatklep weer ongedaan wordt gemaakt door het centrifugaal mechanisme. Op dat moment herstart het normale verbrandingsproces en verkeert de motor weer in de normale zogenaamde "hit"-fase. Het toerental loopt dan weer op tot het niveau waarbij de miss-fase opnieuw  optreedt. Dit hit&miss proces  herhaalt zich met een frequentie in de orde van 1 keer per 5 seconden. Het is dus eigenlijk een uiterst merkwaardige manier om het toerental van de motor te begrenzen of, liever gezegd, om de motor in toom te houden.


Deze Hit&Miss 4-takt motoren waren in zwang tussen 1900 en 1930, met name voor stationaire pompmachines in agrarische omgevingen maar ook voor zaagmachines, generatoren,enz. Men beschikte toen nog niet over onze moderne technieken om dit soort stationaire motoren netjes te stabiliseren en gebruikte dit typisch hit&miss proces daarvoor. Het waren tamelijk logge en langzaam draaiende motoren op verrijdbare onderstellen met meestal twee zware vliegwielen om de motor bij de zeer lage toerentallen aan de gang te houden.

Het is vooral de uiterst merkwaardige cadans met het cyclische en zeer kenmerkende

"Pop-Pop-woesh-woesh-woesh-woesh-Pop-Pop" geluid dat deze motor zo populair maakt bij wat oudere modelbouwers die zich dit monotoon geluid op de boerenerven nog herinneren.

 

Op Internet zijn talloze video filmpjes te vinden van deze klassieke hit&miss motoren waarop dit uiterst merkwaardig motorgedrag te zien maar vooral ook te horen is.Klik maar eens op deze video voor een heel mooie demonstratie van dit uiterst merkwaardig motorgedrag.

 

De praktische betekenis van de hit&miss motor is dus geheel verdwenen, maar de nostalgie eromheen allerminst en dat houdt het bouwen van hit&miss modellen meer dan levendig, vooral bij onze Amerikaanse modelbouw collega’s.

 

Bron:

http://ridders.nu/Webpaginas/pagina_hit_miss_tweetakt/hit_miss_frameset.htm

 

maandag 14 maart 2016