Stoommachines
zondag 14 mei 2023
Werking van een stoommachine http://www.stoommachine.info/
De stoom wordt door een schuif, of kleppen,
beurtelings rechts- of links van de zuiger ingespoten, waardoor de zuiger gaat bewegen
en d.m.v. een kruk mechanisme gaat het vliegwiel draaien.
Stationaire Stoommachine "Steamwork" (Garuda) in Dordrecht 2010
Vroegere eigenaar: Josje Nieuwenhuys
Josje Nieuwenhuys ▲
Wanneer u klikt op een link van YouTube, in
Internet Explorer, dan krijgt u de volgende afbeelding te zien:
Klik dan op: Deze
inhoud in een nieuw venster openen
Resultaat: YouTube zal normaal openen:
Marshall 1906 Locomobiel ▲
Mocht dat bij u NIET gebeuren, dan komt dat, omdat
u niet Internet Explorer gebruikt, maar Google Chrome, Mozilla Firefox of een
andere browser.
Stoomloc Jung
23071 19
september 2010 Stoomdag Friesland
eigenaar: Veluwsche Stoomtrein Maatschappij
De locomotieven van de baureihe
23 waren personentrein locomotieven van de Deutsche Bundesbahn
en waren bedoeld als vervanger voor de locomotieven uit de Pruisische serie P8.
Vanaf 1950 zijn er 105 exemplaren van de nieuw
ontworpen serie gebouwd.
Deze locomotiefserie was de laatste die voor de DB
gebouwd is, om precies te zijn, is de 23 105 de laatst gebouwde DB stoomloc
(1959).
Ontstaan uit twee, in 1940 gebouwde, machines (BR
23 alt) die in de oorlog niet verder ontwikkeld werden, is deze naoorlogse
machine van allerlei moderne snufjes voorzien.
De locomotieven kregen gelaste frames, ketels en
tenders, in tegenstelling tot de geklonken frames en ketels van de oudere
DB-machines.
Ook kregen de 23-ers een centrale smeerpers en een
zogenaamde Heizdampf-regler.
Tot en met de 23 052 werden de locomotieven
uitgevoerd met glijlagers, de latere locomotieven kregen rollenlagers
(inclusief koppel-en drijfstanglagers).
Verder waren alle locomotieven voorzien van de
zogenaamde wendezug-steuerung, waarbij de machines in trek-duw combinaties
konden rijden.
Bouwjaar 1956 Fabrikant: Jung Vermogen: 1785 pk
Stoomwals Aveling & Porter 4711
eigenaar: Kon. Wegenbouw Stevin
Film en geluid:
http://www.youtube.com/watch?v=ce8DT1SofYE&feature=related
Machinegegevens:
Merk: Aveling & Porter
Bouwjaar: 1901
Fabrieksnummer: 4711
Type: R10 1 Cylinder bakschuif
Gewicht:
Vermogen: 6,5 Bhp
Snelheid: 15 km/u in de 2de versnelling
Versnellingen: 2 vooruit en 2 achteruit
Maximaal toerental:550 omw. per min.
Voor meer informatie: http://www.kws4711.nl
Stoom"fiets"
Eigenbouw
Almere 23 mei 2009
Stanley Steamcar
eigenaar: ?
Film en geluid:
http://www.youtube.com/watch?v=kU5tzLX0Q28
Stoomboot
Christiaan Brunings (1900)
eigenaar: Scheepvaart Museum Amsterdam
Film & geluid:
http://www.youtube.com/watch?v=OseZsm0p4dE
Christiaan Brunings
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
De Christiaan
Brunings
is als varend monument opgenomen in het Nationaal Register Varende Monumenten
van de FONV met registratienummer 577.
Het schip is als directievaartuig gebouwd in 1900
op de Amsterdamse werf van Jan F. Meursing, met de romp van een ijsbreker.
Het is genoemd naar Christiaan Brunings, een Nederlands waterbouwkundige, die wordt
gezien als de grondlegger van Rijkswaterstaat.
Het schip werd voornamelijk ingezet op de Waal en
nevenrivieren, in Zuid-Holland en Zeeland.
In de eerste Wereldoorlog werd het als
bevoorradingsschip voor de Marine tussen Hellevoetsluis en Vlissingen gebruikt.
In de Tweede Wereldoorlog lag het schip verborgen voor
de vijand in de grienden langs de Oude Maas bij Spijkenisse.
Na de oorlog werd het met de jaren steeds minder
gebruikt, een stoommachine vraagt nu eenmaal meer inzet van mankracht en het
opstoken van de ketel kost veel tijd.
Het kon echter wel goed worden gebruikt waar de
reizen goed te plannen waren, dus als meetvaartuig en het vervoerde bovendien
tal van gasten van Rijkswaterstaat naar de Deltawerken.
In 1967/1968 zocht Rijkswaterstaat een mogelijkheid
om het schip voor de sloop te behoeden.
Het kon op 31
januari 1968 met steun van diverse bedrijven en particulieren tegen
sloopwaarde van de Dienst der Domeinen worden overgedragen aan de Vereeniging Nederlands Historisch
Scheepvaart Museum te Amsterdam.
Stoommachine
Zuivelfabriek "Freia"
eigenaar: Openlucht Museum, Arnhem
Stoomzuivelfabriek ‘Freia’ werd in 1879 opgericht
als eerste particuliere Friese kaas- en roomboterfabriek.
Vooral voor de Friese boerinnen was dit een hele
verandering.
Zij zagen hun voornaamste taak en bron van
inkomsten, het maken van kaas en boter op hun boerderij, langzamerhand
verdwijnen.
Tot 1919 werd het fabrieksgebouw voortdurend
uitgebreid, daarna bleef de situatie onveranderd.
Om de macht van de particuliere eigenaren te
beperken, gingen boeren over tot het oprichten van coöperatieve
zuivelfabrieken.
Toen Freia in
1969 werd opgeheven, was het de laatste particuliere kaasfabriek.
Groeten,
Wim
zondag 14 mei 2023