Stoommachines 

 

zondag 14 mei 2023

 

image001

 

Werking van een stoommachine http://www.stoommachine.info/   

De stoom wordt door een schuif, of kleppen, beurtelings rechts- of links van de zuiger ingespoten, waardoor de zuiger gaat bewegen en d.m.v. een kruk mechanisme gaat het vliegwiel draaien.

 

image003 

Stationaire Stoommachine "Steamwork"  (Garuda) in Dordrecht 2010

Vroegere eigenaar: Josje Nieuwenhuys

 

Josje Nieuwenhuys ▲

 

Wanneer u klikt op een link van YouTube, in Internet Explorer, dan krijgt u de volgende afbeelding te zien:

 

 

Klik dan op: Deze inhoud in een nieuw venster openen

 

Resultaat: YouTube zal normaal openen:

 

Marshall 1906 Locomobiel ▲

 

Mocht dat bij u NIET gebeuren, dan komt dat, omdat u niet Internet Explorer gebruikt, maar Google Chrome, Mozilla Firefox of een andere browser.

 

image005 

Stoomloc Jung 23071 19 september 2010 Stoomdag Friesland

eigenaar: Veluwsche Stoomtrein Maatschappij

 

De locomotieven van de baureihe 23 waren personentrein locomotieven van de Deutsche Bundesbahn en waren bedoeld als vervanger voor de locomotieven uit de Pruisische serie P8.

Vanaf 1950 zijn er 105 exemplaren van de nieuw ontworpen serie gebouwd.

Deze locomotiefserie was de laatste die voor de DB gebouwd is, om precies te zijn, is de 23 105 de laatst gebouwde DB stoomloc (1959).

 

Ontstaan uit twee, in 1940 gebouwde, machines (BR 23 alt) die in de oorlog niet verder ontwikkeld werden, is deze naoorlogse machine van allerlei moderne snufjes voorzien.

De locomotieven kregen gelaste frames, ketels en tenders, in tegenstelling tot de geklonken frames en ketels van de oudere DB-machines.

Ook kregen de 23-ers een centrale smeerpers en een zogenaamde Heizdampf-regler.

 

Tot en met de 23 052 werden de locomotieven uitgevoerd met glijlagers, de latere locomotieven kregen rollenlagers (inclusief koppel-en drijfstanglagers).

Verder waren alle locomotieven voorzien van de zogenaamde wendezug-steuerung, waarbij de machines in trek-duw combinaties konden rijden.

Bouwjaar 1956 Fabrikant: Jung Vermogen: 1785 pk

 

image007 

Stoomwals Aveling & Porter 4711

eigenaar: Kon. Wegenbouw Stevin 

Film en geluid:

http://www.youtube.com/watch?v=ce8DT1SofYE&feature=related

 

Machinegegevens:
Merk: Aveling & Porter
Bouwjaar: 1901
Fabrieksnummer: 4711
Type: R10 1 Cylinder bakschuif
Gewicht: 12780 Kg
Vermogen: 6,5 Bhp
Snelheid: 15 km/u in de 2de versnelling
Versnellingen: 2 vooruit en 2 achteruit
Maximaal toerental:550 omw. per min.
Voor meer informatie: http://www.kws4711.nl
 

 

image009

Stoom"fiets" Eigenbouw Almere 23 mei 2009 

 

 

Stanley Steamcar

eigenaar: ? 

Film en geluid:

http://www.youtube.com/watch?v=kU5tzLX0Q28

 

image013 

Stoomboot Christiaan Brunings (1900)

eigenaar: Scheepvaart Museum Amsterdam

Film & geluid:

http://www.youtube.com/watch?v=OseZsm0p4dE

 

Christiaan Brunings

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

 

De Christiaan Brunings is als varend monument opgenomen in het Nationaal Register Varende Monumenten van de FONV met registratienummer 577.

Het schip is als directievaartuig gebouwd in 1900 op de Amsterdamse werf van Jan F. Meursing, met de romp van een ijsbreker.

Het is genoemd naar Christiaan Brunings, een Nederlands waterbouwkundige, die wordt gezien als de grondlegger van Rijkswaterstaat.

Het schip werd voornamelijk ingezet op de Waal en nevenrivieren, in Zuid-Holland en Zeeland.

In de eerste Wereldoorlog werd het als bevoorradingsschip voor de Marine tussen Hellevoetsluis en Vlissingen gebruikt.

In de Tweede Wereldoorlog lag het schip verborgen voor de vijand in de grienden langs de Oude Maas bij Spijkenisse.

 

Na de oorlog werd het met de jaren steeds minder gebruikt, een stoommachine vraagt nu eenmaal meer inzet van mankracht en het opstoken van de ketel kost veel tijd.

Het kon echter wel goed worden gebruikt waar de reizen goed te plannen waren, dus als meetvaartuig en het vervoerde bovendien tal van gasten van Rijkswaterstaat naar de Deltawerken.

 

In 1967/1968 zocht Rijkswaterstaat een mogelijkheid om het schip voor de sloop te behoeden.

Het kon op 31 januari 1968 met steun van diverse bedrijven en particulieren tegen sloopwaarde van de Dienst der Domeinen worden overgedragen aan de Vereeniging Nederlands Historisch Scheepvaart Museum te Amsterdam.

 

image015 

Stoommachine Zuivelfabriek "Freia"

eigenaar: Openlucht Museum, Arnhem

 

Stoomzuivelfabriek ‘Freia’ werd in 1879 opgericht als eerste particuliere Friese kaas- en roomboterfabriek.

Vooral voor de Friese boerinnen was dit een hele verandering.

Zij zagen hun voornaamste taak en bron van inkomsten, het maken van kaas en boter op hun boerderij, langzamerhand verdwijnen.

Tot 1919 werd het fabrieksgebouw voortdurend uitgebreid, daarna bleef de situatie onveranderd.

Om de macht van de particuliere eigenaren te beperken, gingen boeren over tot het oprichten van coöperatieve zuivelfabrieken.

 

Toen Freia in 1969 werd opgeheven, was het de laatste particuliere kaasfabriek.

 

Groeten,

Wim

 

zondag 14 mei 2023