Water in de magnetron!

 

 

(zeker lezen, want bijna niemand weet dit denk ik. Ik wist dit niet, u wel?)

 

Een 26-jarige man wilde een kopje koffie. Hij deed water in een kop

en zette dit in de magnetron om te verwarmen (iets wat hij al talloze malen daarvoor had gedaan). Op hoeveel minuten hij de timer zette is niet bekend, maar hij wilde dat het water zou koken.

 

Toen hij het eindsignaal hoorde, nam hij het kopje uit de magnetron.

Hij keek in het kopje en zag dat het water niet borrelde, maar plotseling "spoot" het omhoog in zijn gezicht.

Het kopje bleef intact, maar al het water was in zijn gezicht gevlogen als een gevolg van de opgebouwde energie.

 

Zijn hele gelaat zat vol blaren en hij heeft 1ste en 2de graads brandwonden waaraan hij mogelijk littekens zal overhouden.

Het is ook mogelijk dat hij het zicht in zijn linkeroog gedeeltelijk verloren is.

 

In het ziekenhuis vertelde de dokter die hem verzorgde, dat dit een vrij vaak voorkomend ongeluk is en dat water (of andere vloeistof) op zichzelf nooit zou mogen opgewarmd worden in een magnetron.

 

Als water op deze manier wordt opgewarmd, zou er iets in het kopje moeten geplaatst worden om de energie te verspreiden, zoals bv. een roerhoutje, of een theezakje, etc... (niet iets van metaal uiteraard).

Het is dus veel verstandiger om water op te warmen in een waterkoker!

 

General Electric's zegt hierover het volgende:

 

Water en andere vloeistoffen die in een magnetron tot koken worden gebracht, zullen niet altijd borrelen wanneer zij het kookpunt bereiken.

Ze kunnen zelfs superverwarmd geraken, en totaal niet borrelen.

De superverwarmde vloeistof zal uit de kop omhoogborrelen wanneer deze verplaatst wordt, of wanneer er een lepeltje of een theezakje in wordt geplaatst.

 

Om te voorkomen dat dit gebeurt, en om verwondingen te voorkomen, mogen vloeistoffen nooit langer dan 2 minuten per kop verwarmd worden..

 

Na het opwarmen laat je het kopje nog 30 seconden in de magnetron staan voor het te verplaatsen of er iets in te doen.

 

Ik heb dit op mijn site geplaatst, om zoveel mogelijk mensen hiervoor te waarschuwen, en zo onnodige ongelukken te vermijden.

 

zaterdag 3 oktober 2015